Laten we samen een boek maken

Bij het maken van een boek komt heel wat kijken. Er moet tekst, fotografie en een ontwerp komen. Vervolgens moet het worden geredigeerd, gedrukt, gebonden en er moet distributie, PR en marketing geregeld worden. Een flinke kluif als je daar geen ervaring mee hebt.

Wij kunnen jou als geen ander helpen bij het realiseren van jouw boek. Of het nu om een simpele uitvoering met een krachtige inhoud of een extravagante limited edition gaat, bij Komma ben je aan het juiste adres. Met 30 jaar ervaring in het boekenvak hebben wij alle kennis in huis. Daarnaast beschikken wij over een groot en interessant netwerk op het gebied van tekstschrijvers, redacteuren, fotografen, ontwerpers, drukkers, etc. en weten wij de juiste mensen aan elkaar te verbinden.

Ons specialisme

Wij laten ons bij onze keuze leiden door het niveau van de content voor het boek en persoonlijke interesse. Omdat wij een grote liefde hebben voor kunst, fotografie, koken en maatschappelijk relevante onderwerpen, zijn dat de thema’s waar wij ons in hebben gespecialiseerd. Wij richten ons alleen op boeken waarbij beeld een belangrijke rol speelt.  

Komma heeft niet voor niets de ondertitel ‘No Ordinary Publisher’. Wij denken graag buiten de gebaande paden, geloven in kwaliteit boven kwantiteit en laten ons niet tegenhouden door de woorden “dat kan niet”. Dat heeft ertoe geleid dat onze bijzondere uitgaves regelmatig bekroond worden met een prijs.

Je deelt jouw idee met Komma en dan…?

Met het team bekijken wij jouw aanvraag en we komen altijd bij je terug met een antwoord. Als wij interesse hebben in jouw boek dan plannen we eerst een online meeting in om verder te onderzoeken of we bij elkaar passen en tot een samenwerking over willen gaan.

We bespreken jouw wensen voor het boek en delen onze ideeën. Daarnaast doen we een voorstel voor een ontwerper en maken een stappenplan. 

Wij hebben verschillende ontwerpers in ons netwerk waar wij graag mee samenwerken. Op basis van jouw idee koppelen we je aan een ontwerper waarvan wij denken dat hij of zij het beste past. Mocht je zelf een ontwerper in gedachte hebben dan beoordelen we eerst de kwaliteit. 

Kosten

Een boek uitgeven kost veel geld. Een belangrijk onderdeel voor ons als uitgever is dan ook het zoeken naar de beste offertes (zonder daarbij kwaliteit uit het oog te verliezen) en het maken van een realistische begroting en een financieel plan.

Steeds vaker werken wij met crowdfunding. Niet alleen is dat een mooie manier om het geld voor de uitgave bij elkaar te krijgen, ook creëer je meteen een achterban voor jouw boek. Omdat de gunfactor een belangrijke rol speelt bij crowdfunding en deze nou eenmaal groter is bij een auteur, ben jij degene die de campagne voert. Wel adviseren en helpen wij je bij het opzetten van de campagne.

Voor sommige uitgaves is het ook mogelijk om een fonds of subsidie aan te vragen. Samen bepalen we welke fondsen en/of subsidies aansluiting vinden bij jouw boek. In de meeste gevallen is het de auteur die de aanvraag kan doen. Soms is het juist de uitgeverij die een beroep kan doen op een fonds of subsidie. Het komt ook voor dat de aanvraag gezamenlijk geschreven moet worden.  

Andere vormen van financiering is het zoeken van sponsors, het toepassen van een voorintekening, etc. Er zijn dus verschillende mogelijkheden en in overleg kijken we wat het beste bij jou en jouw boek past.

Distributie

Wij zorgen ervoor dat jouw boek bij Centraal Boekhuis wordt geregistreerd en ondergebracht. Daarnaast spannen wij ons in om jouw boek op zoveel mogelijk plekken onder te brengen. Met onze jarenlange ervaring en grote netwerk, weten wij precies waar nationaal (en internationaal) kansen en mogelijkheden liggen.

Ook zal jouw boek aangeboden worden op onze website en bij bol.com.

Communicatie

Hoe meer het boek onder de aandacht wordt gebracht, des te groter het bereik. Klinkt logisch toch? Waar vroeger de boekhandel de grootste rol had in de communicatie bij het verschijnen van een nieuw boek, heeft er met de komst van o.a. sociale media een flinke verschuiving plaatsgevonden. Wij maken dankbaar gebruik van deze online zichtbaarheid.

Jouw boek krijgt een eigen pagina op onze website en regelmatig plaatsen wij berichten op Instagram, Facebook en Linkedin. Daarnaast zetten wij nieuwsbrieven en persberichten in om jouw boek onder de aandacht te brengen.

Ook jij gaat een belangrijke rol spelen in de communicatie. We geloven namelijk in de kracht van samenwerken op dit vlak. We nemen de communicatie rondom jouw boek dus niet volledig uit handen. Wel kunnen wij jou alles vertellen over optimaal gebruik van de verschillende kanalen en gaan we samen onderzoeken hoe wij elkaar in de communicatie kunnen versterken.

Vertel ons over jouw boek

Heb jij een idee voor een bijzonder boek, vindt het onderwerp aansluiting bij onze specialismes en spreekt onze manier van werken jou aan?

Stuur dan een e-mail naar info@uitgeverijkomma.nl.

Als je al beeldmateriaal en/of teksten beschikbaar hebt, helpt het ons als je dat meteen meestuurt. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met de informatie.